Dagens recept-kan vara en ide?

Ni som följt bloggen ett tag, har nog inte kunnat undgå min stora passion att stå i köket. Jag älskar allt som har med matlagning och bakning osv att göra. Ikväll bestämde jag mig för att göra äppelpaj och då slog det mig, att jag borde ha dagens recept här i bloggen. Eller åtminstonde recept några gånger per vecka. Jag testar och ser hur det går:)
Här är iallafall receptet jag körde ikväll, den blev jättegod iallafall!

Äppelpaj:

3 dl vetemjöl
1 dl socker
125 gr smör/margarin
3-4 äpplen(helst syrliga och lite mjuka)
kanel och socker

Blanda socker och mjöl, tillsätt sedan smöret och knåda ihop med fingertopparna. Det ska gå rätt fort annars blir smöret för mjukt. Skär smöret i skivor så går det lättare. Skiva eller tärna äpplena, jag tycker bäst om att skala dom också men det är frivilligt. Smöra en pajform och ta lite av smördegen på botten och lägg sedan äppelskivorna på. Ha valfri mängd av kanel och socker på äpplena och ha sedan på resten av smördegen. Grädda ca 20 minuter på 200-225 grader. Servera med vaniljvisp om ni vill


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0